Aan een zeurende pijn in de schouder of een overbelaste schouder kunnen veel verschillende oorzaken ten grondslag liggen. Welke oorzaken dat zijn? In onderstaand artikel lichten wij van Praktijk Pietersen de meest voorkomende oorzaken toe.

Onderscheid bij schouderpijn

De hoedanigheid en ernst van schouderklachten verschilt sterk per persoon. Het belangrijkste onderscheid wat we kunnen maken bij schouderpijn is als volgt:

• Plotselinge of geleidelijke ontstane pijn
  • Constante pijn in de schouder
  • Pijn bij beweging
  • Pijn die uitstraalt naar de schouder, maar ergens anders ontstaat

De meest voorkomende oorzaken

1. Spierpijn
    Spierpijn in de schouder is pijn die ontstaat vanuit de spieren. Dit soort spierpijn ontstaat bijvoorbeeld door overbelasting van het schoudergewricht of door herhaaldelijke, intensieve beweging. In de meeste gevallen is spierpijn in de schouder het gevolg van intensief sporten.
  2. Ontsteking in de schouder
    Er zijn verschillende soorten ontstekingen in de schouder mogelijk: slijmbeursontsteking, een ontstoken schouderpees, een bacteriële infectie, etc. Een ontstekingsreactie in het schoudergewricht ontstaat meestal door overbelasting en foute bewegingen zoals sportblessures en zwaar-lichamelijke arbeid.
  3. Klachten na een val of stoot
    Wanneer je je schouder hebt gestoten of bent gevallen, weet je gewoon waar je schouderklachten vandaan komen. Verschillende letsels kunnen optreden zoals een gebroken schouder, een schouder uit de kom, opgerekte banden of een in- of afgescheurde pees.
  4. Frozen shoulder
    De frozen shoulder is een aandoening van het glenohumeraal schoudergewricht. De bewegingsmogelijkheid van een frozen shoulder is met tenminste 50% verminderd. Een frozen shoulder begint meestal met allerlei vage pijnklachten met daarna bewegingsbeperking en hevige, onverklaarbare schouderpijn. De exacte oorzaak van de bevroren schouder kan meestal niet worden achterhaald.
  5. Bacteriële schouderinfectie
    Een bacteriële infectie van je schoudergewricht kan enorme pijn in de schouder veroorzaken. De bacteriën komen in je schouder terecht via bijvoorbeeld een (operatie)wond, maar ook van binnenuit is mogelijk.
  6. Beknelling van vaten of zenuwen
    Onze schouders zijn zo gemaakt dat ze alle richtingen in kunnen bewegen. Dit brengt met zich mee dat de schouder erg complex in elkaar zit wat betreft botten, kraakbeen, spieren, pezen, banden, kapsels, slijmbeurzen, vaten en zenuwen. Je vaten en/of zenuwen kunnen bekneld raken. De oorzaken hiervan zijn bijvoorbeeld een ongeval, een zenuwafwijking, veel ‘boven de macht’ werken of een slecht genezen sleutelbeenfractuur.

Natuurlijk zijn dit niet de enige oorzaken en aanleidingen van schouderpijn, maar wel de meest voorkomende. Bij Praktijk Pietersen weten we hoe we de verschillende oorzaken van schouderpijn kunnen en moeten behandelen. Informeer naar de mogelijkheden.