Last van schouderpijn? Dé oefeningen bij schouderklachten

Last van schouderpijn? Dé oefeningen bij schouderklachten

Door Rianne Pietersen - op 20 september 2017

De schouders zijn zo gemaakt dat ze alle richtingen in kunnen bewegen. Het is één van de meest gecompliceerde gewrichten van ons lichaam. En het is dus niet voor niets dat schouderklachten en schouderpijn één van de meest voorkomende klachten zijn. Maar wat kun je eraan doen? En zijn er oefeningen om schouderpijn te voorkomen of te verminderen? Praktijk Pietersen zocht het voor je uit.

Het doel van schouderpijn oefeningen

Het doel van oefeningen bij schouderpijn is om de pijn te verminderen en je schouder zoveel mogelijk te kunnen bewegen onder de huidige omstandigheden. Probeer te voelen wat er beweegt, wat er gebeurt, waar je je spieren aanspant en waar je dus last van hebt.

In het begin zijn de oefeningen misschien lastig of moeilijk uit te voeren, maar de aanhouder wint. Je wordt ervoor beloond en zult merken dat de pijn afneemt en je spieren sterker worden.

Oefening 1

  • Ga rechtop staan en laat je armen ontspannen hangen
  • Beweeg je armen tegelijkertijd naar voren en naar achteren (gebruik evenveel kracht)
  • Beweeg tien keer naar voren en naar achteren
  • Schommel tenslotte rustig tot stilstand

Oefening 2

Het maakt niet uit of je deze oefening zittend of staand uitvoert. Zoek een ontspannen houding en ‘knijp’ je schouderbladen naar elkaar toe. Houd dit vijf seconden vast en herhaal dit ongeveer tien keer.

Oefening 3

Draai kleine rondjes met je schouders naar achteren. Leg hierbij het accent op laag en achter. Draai ook een aantal keer naar voren. Eindig altijd met het naar achteren draaien om je schouders in de goede houding te laten eindigen.

Oefening 4

Ga zo dicht mogelijk tegen een muur aan staan en plaats beide handen op de muur, ter hoogte van je buik. Kruip met je handen zo ver mogelijk omhoog op de muur, tot de pijngrens. Houd drie seconden vast en ga terug naar de beginpositie. Doe dit drie tot vijf keer achter elkaar en in totaal drie sessies.

Tips

  • Beweeg bij de oefeningen tot je pijngrens, ga er zeker niet overheen
  • Voer de oefeningen rustig en geconcentreerd uit
  • Concentreer je niet alleen op de oefeningen, maar ook op je ademhaling
  • Beweeg afwisselend, steeds dezelfde bewegingen kunnen juist schouderklachten geven
  • Ga, voordat je begint met de oefeningen, langs bij een fysiotherapeut voor de juiste begeleiding.

Naast bewegingsoefeningen zijn er natuurlijk ook veel spierversterkende oefeningen bij schouderpijn en schouderklachten. De fysiotherapeuten van Praktijk Pietersen voorzien je graag van een passend, persoonlijk advies.

Rianne Pietersen
Rianne Pietersen
Werkt sinds 2002 als fysiotherapeut in Apeldoorn. Heeft in mei 2008 de opleiding tot acupuncturiste met succes afgerond. Rianne is lid van het N.V.A. Binnen de fysiotherapie heeft Rianne zich gespecialiseerd in houding en balansproblemen, Dry Needling, triggerpoints en zwangerschapsgerelateerde klachten. Rianne probeert tijdens haar behandelingen iemand te leren verantwoordelijk te zijn voor zijn klacht en zelf het heft in handen te nemen om het herstel te bevorderen. Rianne heeft in oktober 2007 haar diploma fysiotherapie bij dieren behaald.

Recent posts

Door Rianne Pietersen op 11 mei 2018

Medical taping & acupunctuur: dé oplossing bij hooikoorts

Ben je één van de vier mi[...]

› Lees meer
Door Rianne Pietersen op 12 oktober 2017

Waar komt zeurende pijn in de schouder of een overbelaste schouder vandaan?

Aan een zeurende pijn in de schouder of een overbelaste schouder kunnen veel verschillende oorzaken ten grondslag liggen. Welke oorzaken dat zijn? In onderstaand artikel lichten wij van Praktijk Piete[...]

› Lees meer
Wij scoren gemiddeld een 9,3 op basis van 17 beoordelingen Reviews