Last van lage rugpijn? Dé oefeningen voor de onderrug!

Last van lage rugpijn? Dé oefeningen voor de onderrug!

Door Rianne Pietersen - bijgewerkt op 13 januari 2017

Wanneer mensen last hebben van lage rugpijn wordt er vaak gedacht dat rust het enige medicijn is. Maar het tegendeel is juist waar. Bewegen en het doen van oefeningen voor je onderrug verlichten de pijn juist. Er zijn heel veel verschillende oefeningen voor de onderrug mogelijk. Zo is het aan de ene kant belangrijk om ervoor te zorgen dat je van de lage rugpijn afkomt, maar aan de andere kant ook dat zowel je buikspieren als rugspieren versterkt worden.

In dit artikel laten we je graag kennismaken met een vijftal lage rugpijn oefeningen die bedoeld zijn om van (acute) lage rugpijn af te komen. Herstel bevorderende oefeningen dus. Let wel op, bij het doen van de oefeningen mag je niet MEER pijn krijgen. Lukt het niet, vraag dan om raad bij Praktijk Pietersen.

Oefening 1

  1. Ga op je rug liggen, met gebogen benen en met je voeten plat op de grond
  2. Beweeg beide knieën tegelijkertijd naar links en vervolgens naar rechts
  3. Houd hierbij je voeten op de grond en je knieën tegen elkaar
  4. Leg je armen iets onder schouderhoogte neer, met je handpalmen naar het plafond gericht
  5. Je mag een licht rekkend gevoel voelen, geen pijn. Ga niet door dat rekkende gevoel heen, maar houd het in dat gevoel vijf tellen vast.

Oefening 2

  1. Ga op je rug liggen, met je benen gestrekt
  2. Duw je benen één voor één van je af. Dus schuif om en om een gestrekt been weg vanuit je taille
  3. Je mag een licht rekkend gevoel voelen, geen pijn. Ga niet door dat rekkende gevoel heen, maar houd het in dat gevoel vijf tellen vast.

Oefening 3

  1. Ga op je rug liggen
  2. Trek om en om een gebogen knie recht naar je borst op en sla je armen om het opgetrokken been heen
  3. Laat je andere been in gebogen stand op de grond staan
  4. Doe vervolgens deze oefening nogmaals, alleen dan door je gebogen knie schuin op te trekken
  5. Je mag een licht rekkend gevoel voelen, geen pijn. Ga niet door dat rekkende gevoel heen, maar houd het in dat gevoel vijf tellen vast.

Oefening 4

  1. Ga op je rug liggen, met gebogen benen en met je voeten plat op de grond
  2. Houd je armen gekruist voor uw borst
  3. Til vervolgens je bekken omhoog
  4. Probeer deze positie 1 minuut vast te houden

Oefening 5

  1. Ga op je rug liggen, met gebogen benen en je voeten op de grond
  2. Schuif allebei je handen tussen de ondergrond en je rugholte
  3. Duw door het geven van druk met de onderrug je handen tegen de grond
  4. Trek daarna je onderrug iets hol, zodat je handen vrij liggen

Het herhalen van de bewegingen bij deze oefeningen voor de onderrug moet ervoor zorgen dat je lage rugpijn geleidelijk minder wordt. Het is erg belangrijk om niet te forceren. Luister naar je eigen lichaam.

Vindt je het moeilijk om bij rugklachten deze onderrug oefeningen op de juiste manier uit te voeren? Of ben je benieuwd naar oefeningen om je buik- en/of rugspieren te versterken? Neem dan vrijblijvend contact op met de fysiotherapeuten van Praktijk Pietersen.

Rianne Pietersen
Rianne Pietersen
Werkt sinds 2002 als fysiotherapeut in Apeldoorn. Heeft in mei 2008 de opleiding tot acupuncturiste met succes afgerond. Rianne is lid van het N.V.A. Binnen de fysiotherapie heeft Rianne zich gespecialiseerd in houding en balansproblemen, Dry Needling, triggerpoints en zwangerschapsgerelateerde klachten. Rianne probeert tijdens haar behandelingen iemand te leren verantwoordelijk te zijn voor zijn klacht en zelf het heft in handen te nemen om het herstel te bevorderen. Rianne heeft in oktober 2007 haar diploma fysiotherapie bij dieren behaald.

Recent posts

Door Rianne Pietersen op 11 mei 2018

Medical taping & acupunctuur: dé oplossing bij hooikoorts

Ben je één van de vier mi[...]

› Lees meer
Door Rianne Pietersen op 12 oktober 2017

Waar komt zeurende pijn in de schouder of een overbelaste schouder vandaan?

Aan een zeurende pijn in de schouder of een overbelaste schouder kunnen veel verschillende oorzaken ten grondslag liggen. Welke oorzaken dat zijn? In onderstaand artikel lichten wij van Praktijk Piete[...]

› Lees meer
Wij scoren gemiddeld een 9,3 op basis van 17 beoordelingen Reviews