Nekpijn en nekklachten worden door jongeren en ouderen als erg vervelend ervaren. Wist je dat ongeveer twee op de drie mensen in het leven weleens last heeft van nekpijn? Nekpijn heeft een aanzienlijk effect op de kwaliteit van leven. Zowel bij activiteiten in het dagelijks leven als tijdens het werken.

Heb je naast nekpijn ook last van hoofdpijn? Dit wordt spanningshoofdpijn genoemd. Spanningshoofdpijn komt door verhoogde spierspanning van de nek en de schoudergordel. Mensen die een langdurige onjuiste houding hebben, hebben vaak last van dit soort nekpijn-hoofdpijn. Ook sommige vormen van migraine kunnen hieruit voortkomen.

De oorzaak van nekpijn

Vaak hebben nekklachten geen duidelijke oorzaak en is de pijn binnen een aantal weken weer weg. De meest voorkomende oorzaken zijn:

• In de meeste gevallen wordt nekpijn veroorzaakt door een verkeerde houding, beweging of overbelasting
  • Spierverrekking of spierscheuring
  • Koude luchtstroom of tocht
  • Spondylose, een vorm van slijtage
  • Ook na een val of stoot, bijvoorbeeld bij het sporten, kan je nek pijn doen
  • Een whiplash als gevolg van een kop-staartbotsing. Maar een whiplash gaat veel verder dan alleen nekpijn. Ook duizeligheid, concentratieproblemen, bewegingsangst en oor- en oogklachten behoren onder andere tot de klachten.
  • Door botontkalking kunnen je nekwervels soms inzakken.

Daarnaast zijn er nog een aantal zeldzame oorzaken die ten grondslag liggen aan nekklachten zoals een nekhernia, hersenvliesontsteking, reuma, wervelbreuken of een uitzaaiing van kanker.

Nekklachten en de bijbehorende symptomen

De klachten bij nekpijn kunnen variëren:

• Een stijf gevoel
  • Pijnscheuten in de nek
  • Uitstraling naar de schouder/arm
  • Nekpijn en hoofdpijn
  • Tintelingen
  • Vermoeidheid
  • Bewegingsbeperking

In de meeste gevallen gaat nekpijn na enkele weken vanzelf over. Blijven de nekklachten terugkomen of worden ze niet minder maar juist erger? Dan is het aan te raden om hier snel wat aan te doen om chronische nekpijn te voorkomen.

Wat kan Praktijk Pietersen voor je betekenen?

Nekklachten worden meestal veroorzaakt door een verkeerde houding. Het is dus belangrijk om hier naar te laten kijken wanneer je nekklachten hebt. Ook is het bij nekklachten wel belangrijk om je nek in beweging te houden. Zorg ervoor dat deze bewegingen wel binnen je pijngrens vallen. De fysiotherapeuten van Praktijk Pietersen helpen je graag met een persoonlijk advies en eventuele oefeningen om je nekpijn te verminderen.