Posttraumatische Dystrofie

Dystrofie betekent: slecht functioneren van lichaamsweefsel, posttraumatisch betekent: na een letsel. Dus Posttraumatische dystrofie = slecht functioneren van lichaamsweefsel na een letsel.

PD kan onder andere veroorzaakt worden door: botbreuken, operatiewonden, verstuiking, kneuzing enzovoort. De ernst van het letsel zegt niets over de vorm van PD. Zo kan een klein letsel, bijvoorbeeld een kneuzing van de hand, een ernstige vorm van PD geven. Echter kan een zwaar letsel, zoals een gecompliceerde enkelbreuk, in lichte mate PD tot gevolg hebben.

Iedereen kan PD krijgen,  maar onderzoek heeft aangetoond dat:

• PD 3x zo veel voorkomt bij vrouwen als bij mannen.
  • PD komt voor op alle leeftijden
  • Uiteinden van armen en benen het vaakst aangedaan raken

Is herstel mogelijk?

PD kan herstellen mits de verschijnselen in een vroeg stadium herkend zijn en direct met behandeling gestart wordt. In een later stadium starten met behandelen geeft geen kans meer op herstel. De behandeling is dan gericht op pijnvermindering en leren zo goed mogelijk met de klachten omgaan.

Wanneer is de PD genezen?

Echt genezen is PD pas als het aangedane lichaamsdeel na gewoon gebruik niet opnieuw klachten geeft.

Symptomen van PD

1. 4 of 5 van de volgende symptomen:
    • Onverklaarbare, veelal brandende pijn  in een gebied groter dan het oorspronkelijk letsel
    • verschil in huidskleur (rood of blauw)
    •  zwelling
    • verschil in huidtemperatuur (warmer of kouder dan  andere arm/been)
    • minder beweging mogelijk  o.a. door pijn en stijfheid
  2. het ontstaan of verergeren van symptomen na inspanning
  3. symptomen in een gebied aanwezig groter dan het gebied van het eerste letsel of operatie.

Behandeling van PD door de arts

• verhoging van het zuurstofaanbod van de aangetaste spieren. Dit wordt door de arts gedaan met middelen die de bloedvaten wijder openzetten waardoor er meer zuurstof aangevoerd wordt.
  • Behandeling van de pijnpunten: alle mogelijke oorzaken van pijn moeten uit gesloten worden zoals: botbreuken, bacteriele ontstekingen, pijnlijke zenuwgezwelletjes enz.)
  • Wegvangen van “vrije radicalen”: vrije radicalen zijn bepaalde zuurstofvormen die vrij komen bij ontstekingsprocessen. Deze stoffen beschadigen gezonde weefsels. Dit is precies wat bij PD gebeurt. Deze vrije radicalen worden met bepaalde middelen zoals bijv. Mannitol onschadelijk gemaakt.
  • Fysiotherapie in de juiste dosering.

Fysiotherapie bij PD

Het doel van fysiotherapie is herstel van bewegen  en pijnvermindering. In de acute fase (3 – 6 maanden) is de pijn de leidraad voor het behandelen. In de chronische fase wordt, ongeacht de pijn, de behandeling gericht op functieherstel van arm/been. Er wordt aangeraden om fysiotherapeutische behandeling, waarbij functieherstel van arm/been centraal staat zo vroeg mogelijk te starten. Bewegen is erg belangrijk om verdere complicaties te voorkomen.