De schouder is één van de meest gecompliceerde gewrichten van ons lichaam. Onze schouders zijn zo gemaakt dat ze in alle richtingen kunnen bewegen. En door die grote flexibiliteit en complexe opbouw kan er veel misgaan in de schouder. Niet voor niets dat schouderpijn en schouderklachten één van de meest voorkomende klachten van onze spieren en gewrichten zijn.

De oorzaak van schouderpijn

Schouderklachten kunnen plotseling of geleidelijk ontstaan. Meestal gaat het om pijn in en rond het schoudergewricht. Aan schouderpijn kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen:

• Door overbelasting van je schouder door lang dezelfde bewegingen te maken
  • Spanningen thuis of op het werk
  • Nekklachten gaan vaak gepaard met schouderklachten
  • Artrose: meestal gaat het kraakbeen in de gewrichten slijten als gevolg van het ouder worden. De schoudergewrichten komen hierdoor dichter op elkaar te liggen
  • De frozen shoulder is een ontsteking in het schoudergewricht waardoor het kapsel gaat krimpen en verdikken
  • Slijmbeursontsteking in de schouders. De slijmbeurs zorgt ervoor dat de gewrichten soepel kunnen bewegen en is het meest gevoelig voor ontsteking. Slijmbeursontsteking ontstaat meestal door overbelasting
  • Peesontsteking en peesverkalking

Vaak blijft de precieze oorzaak van schouderklachten onduidelijk.

De symptomen van schouderklachten

Wanneer je last hebt van schouderklachten heb je last van pijn rond het schoudergewricht. Schouderpijn komt niet alleen voor bij het bewegen van je arm, maar ook wanneer je je arm stilhoudt. Vaak straalt pijn in de schouder ook uit naar de schouderbladen, de nek, de ellenboog of de vingers. Schouderklachten kunnen je dagelijkse activiteiten en werk belemmeren. En ook ’s nachts kan schouderpijn heel hinderlijk zijn.

Last van pijn in de schouder: wat kan ik zelf doen?

Om te herstellen van pijn in de schouder of je schouderklachten te verminderen is het belangrijk om je schouder te blijven gebruiken. Ook al heb je pijn.

• Probeer vooral door te gaan met je dagelijkse bezigheden
  • Vermijd zware belasting en bewegingen die je schouderpijn verergeren
  • Geef je schouder rust wanneer ook kleine bewegingen heel erg pijnlijk zijn. Maar probeer ook dan een paar keer per dag je arm in meer richtingen te bewegen
  • Beweeg afwisselend, want steeds dezelfde bewegingen kunnen juist schouderklachten geven
  • Medicijnen kunnen de pijn in je schouder verminderen. Raadpleeg hiervoor wel altijd eerst je huisarts

Wat kan Praktijk Pietersen voor je betekenen?

Wordt je schouderpijn na één tot twee weken niet minder of juist erger? Dan kan fysiotherapie zeker helpen. Zoals gezegd is blijven bewegen bij schouderklachten erg belangrijk. De fysiotherapeuten van Praktijk Pietersen helpen je graag met een persoonlijk advies voor het doen van de juiste oefeningen in jouw situatie.