Acupunctuur als verlichting bij artrose

Artrose is een aandoening in de gewrichten, waarbij door slijtage aangetast kraakbeen onvoldoende herstelt. Het komt vooral voor in de gewrichten van de handen, knieën, schouders, lage rug, nek en heupen. Het kraakbeen verslechtert en soms verdwijnt het helemaal. Dit resulteert in pijn en stijfheid die het dagelijks functioneren van artrosepatiënten ernstig kan beperken. Inmiddels is het bewezen dat acupunctuur een effectieve behandeling is voor pijnbestrijding bij artrose.

Acupunctuur en artrose

In het westen is de acceptatie van acupunctuur als behandelwijze nog geen gemeengoed ondanks de wetenschappelijke onderbouwing, ondermeer erkend door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Deze erkenning geldt ook voor pijnbestrijding met acupunctuur bij artrose. Veel artrose patiënten ondervinden baat bij acupunctuur.

Het WHO-rapport concludeert dat acupunctuur heel goed gebruikt kan worden bij de behandeling van diverse gewrichtsklachten, waaronder artrose. Er is op basis van wetenschappelijk onderzoek vastgesteld dat acupunctuur een vergelijkbaar of zelfs nog beter resultaat geeft dan pijnstillers.

arthrose plaatje 1Een natuurlijke manier van pijnbestrijding

Bij acupunctuur wordt de aanmaak van neurotransmitters zoals endorfinen in de hersenen gestimuleerd. Endorfinen zijn lichaamseigen stoffen die een pijnstillende en ontspannende werking hebben. Kortom, een geheel natuurlijke manier van pijnbestrijding zonder bijwerkingen of verslavingsverschijnselen.

Artrose is een chronische aandoening en vergt dus pijnbestrijding voor een lange periode. Voor artrose patiënten kan acupunctuur een waardevol alternatief zijn voor het gebruik van pijnstillers. Juist omdat men acupunctuur zonder schade langdurig kan inzetten. Ook een combinatie van acupunctuur met pijnstillers is mogelijk. Hierbij wordt acupunctuur aangewend om de pijn te verminderen, waardoor men de dosering van de pijnstillers kan verlagen en de duur van het gebruik van pijnstillers kan verkorten. Het is vanzelfsprekend wel zaak om dit te overleggen met de behandelende arts.