De Piriformis (peervormigespier) is de grootste en belangrijkste van de zes kleine spieren die de heup laten draaien. De spier loopt, middenin de bil, vanaf de heupregio naar het heiligbeen. Bij aanspanning laat de spier het been naar buiten toe draaien als er geen belasting op het been staat. Bij belasting zorgt de spier ervoor dat de romp naar buiten draait. Deze spier is erg gevoelig voor over belasting, die ontstaat door:

• Het maken van veel korte draaibewegingen en snelle richtingsveranderingen  zoals bij  sporten als tennis, handbal, voetbal en volleybal
  • Werk waarbij je draait, terwijl je tilt
  • Zittend werk
  • Een val op de bil

Symptomen

Klachten als gevolg een overbelaste piriformis komen zesmaal zo vaak voor bij vrouwen als  bij mannen. Overbelasting geeft verharding van de spier waardoor  de grote zenuw van het been, de nervus ischiadicus, geirriteerd raakt.  Dat komt omdat deze zenuw onder de spier ligt, bij sommige mensen loopt hij zelfs door de spier heen. Ook de bloedvaten, die uit het bekken komen, kunnen bekneld raken.

Verharding van de spier heeft verder als gevolg: pijn in de lage rug, billen en heup. Het kan ook pijnklachten geven bij het kruisen, naar binnen draaien en het spreiden van de benen. Bovendien is  het vinden van een comfortabele zithouding en lopen  problematisch.

Beknelling  van de bloedvaten geeft nog een veel uitgebreider klachtenpatroon:

• Een opgezet gevoel, stekende pijn en tintelingen in billen, been, kuit en voet
  • Beknelling van de geslachtszenuw, wat bij mannen impotentie kan veroorzaken en zowel bij mannen als vrouwen pijn in de liezen, geslachtsdelen en het rectale gebied
  • Verstoorde bloedsomloop in het been

Behandeling

De behandeling is gericht op het laten ontspannen van de piriformis, waardoor de beknelling en irritatie van de n. ischiadicus en bijbehorende bloedvaten opgeheven worden. Dit wordt bereikt door een combinatie van houdingsinstructies, rekoefeningen, triggerpointmassage en Dry Needling. Naast de fysiotherapie is een behandeling acupunctuur ook een goede mogelijkheid om de piriformis te ontspannen.