Lage rugpijn, ook wel bekend als pijn in de onderrug, is een veel voorkomende klacht. Een klacht waar veel Nederlanders mee te kampen hebben. Sommige mensen hebben maar een enkele keer last van pijn in de onderrug en bij anderen komt het regelmatig terug. Lage rugpijn zit onder in de rug tussen je onderste ribben en je stuitje.

De oorzaak van lage rugpijn

Lage rugpijn kan meerdere oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak van lage rugpijn is overbelasting. Doordat je te vlug of te zwaar getild hebt of een verkeerde beweging gemaakt heeft. Ook het langdurige inspannen van je rug, bewust of onbewust, kan zorgen voor overbelasting van de rugspieren.

Andere factoren die mee kunnen spelen bij pijn in de onderrug zijn:

• Veel zitten en/of een slechte zithouding
  • Een slechte, lichamelijke conditie
  • Een verkeerde houding, waarbij u onvoldoende rechtop loopt
  • Veel autorijden
  • Langdurige stress
  • Een te zachte of een te harde ondergrond bij het slapen
  • Ouderdom
  • Koud, vochtig weer

Lage rugpijn kan ook chronisch worden. Het heeft dus niet altijd een aanwijsbare oorzaak.

Advies bij pijn in de onderrug

Wanneer je last hebt van pijn in de onderrug zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om de pijn te verminderen.

Tillen

Let op dat wanneer je tilt of draagt je dit dicht bij jouw lichaam doet. Zak door je knieën wanneer je iets optilt.

Goede houding

Een goede houding is erg belangrijk. Loop en zit zoveel mogelijk rechtop. Wissel regelmatig van houding, dat is beter.

In en uit bed

Om uit bed te komen ga je eerst op je zij liggen. Steek dan je benen over de rand van het bed en druk jezelf met beide armen zijwaarts omhoog. Om te gaan liggen, maak je dezelfde bewegingen in omgekeerde richting.

Rust

Vaak wordt gedacht dat iemand met lage rugpijn rust moet nemen. Natuurlijk is de rug rust geven goed, maar teveel rust werkt juist averechts. Blijf daarom gedoseerd bewegen.

In conditie blijven

Wie fit is loopt minder risico dat de pijn in de onderrug weer terugkomt. Beweeg regelmatig. Wandelen, zwemmen en fietsen zijn goede vormen van beweging. Zoek een vorm van beweging die bij je past en waar je plezier in hebt. Dan kun je het ook beter volhouden.

Jij weet als geen ander waar jouw pijn in de onderrug het beste op reageert. Onderzoek dit zelf. Wordt de lage rugpijn te erg? Ga dan naar de huisarts of fysiotherapeut.

Wat kan Praktijk Pietersen voor jou betekenen?

Heb je last van pijn in de onderrug? Dan gaan we als eerste op zoek naar de oorzaak van de lage rugpijn. Onze behandeling is voornamelijk gericht op het geven van informatie en adviezen, oefenen en bewegen. Gericht op jouw houding en dagelijkse activiteiten. Maar ook oefeningen die je rugspieren versterken om klachten in de toekomst te voorkomen/verminderen. Kortom, wij bekijken en behandelen het hele plaatje.