Een gezonde menstruatiecyclus is vrij van klachten. Helaas is dat bij veel vrouwen niet het geval. Lichamelijke en ook emotionele klachten zorgen maandelijks voor veel ongemak. Soms zijn de menstruatieklachten zo erg dat je een paar dagen niet normaal kunt functioneren. Veel vrouwen denken dat allerlei klachten nu eenmaal bij de menstruatie horen. Maar een gezonde menstruatie is regelmatig, doet geen pijn en wekt geen sterke emotionele reacties op. Acupunctuur kan menstruatieklachten en PMS verminderen, waardoor je menstruatie beter zal verlopen.

Bekendste menstruatieklachten

De meest voorkomende klachten zijn menstruatiepijn zoals buikpijn, voorafgaand aan en tijdens de menstruatie, hoofdpijn en migraine. Daarnaast zijn vermoeidheid, stemmingswisselingen, obstipatie of juist diarree, gewrichtspijn, rugpijn en pijnlijke borsten veel voorkomende menstruatieklachten. De meeste vrouwen hebben last van een combinatie van deze klachten.

Een verstoorde menstruatiecyclus

Behalve menstruatieklachten zoals menstruatiepijn en PMS hebben veel vrouwen ook last van een verstoring in de menstruatiecyclus. Zoals een onregelmatige menstruatie, een te lange of juist te korte menstruatie of het uitblijven van de menstruatie. Andere klachten zijn overmatig bloedverlies, tussentijdse bloedingen en pijn rondom de eisprong. Bij ernstige menstruatiepijn en andere klachten rondom de menstruatie kan er soms ook sprake zijn van endometriose, een veel voorkomende aandoening waarmee naar schatting 10 tot 15% van de vrouwen in de vruchtbare leeftijd te maken heeft.

Premenstrueel syndroom (PMS)

Heb je juist voorafgaand aan je menstruatie klachten en daarnaast last van stemmingswisselingen, prikkelbaarheid en somberheid? Dan is er vaak sprake van het Premenstrueel Syndroom (PMS). Deze klachten ontstaan door de hormoonwisselingen in de periode voor en tijdens de menstruatie.

Praktijk Pietersen biedt de oplossing bij bovenstaande klachten: Acupunctuur bij menstruatieklachten, waaronder menstruatiepijn, PMS en een verstoorde cyclus.

Wat kan acupunctuur doen bij menstruatieklachten?

Een behandeling met acupunctuur bij menstruatieklachten en PMS is gericht op je hormoonhuishouding en op de energiebalans in je buik. Maar ook elders in je lichaam kan de energiebalans verstoord zijn waardoor je menstruatie niet goed verloopt. Soms wordt een behandeling aangevuld met kruidentherapie. Hierdoor krijgt de menstruatie weer een gezond verloop en verdwijnen je lichamelijke en emotionele klachten. Hoeveel behandelingen met acupunctuur bij jouw menstruatieklachten nodig zijn, is afhankelijk van de aard en ernst van je klachten.

Mocht je belangstelling gewekt zijn voor een behandeling acupunctuur bij menstruatieklachten neem dan contact op met één van onze acupuncturisten.