Pijn in de billen is niet prettig. Zitten gaat hierdoor misschien niet en ook bij het liggen of lopen heb je waarschijnlijk pijn. Bilpijn wordt vaak diep in de bil gevoeld en ontstaat meestal geleidelijk. Soms kunnen de klachten ook acuut ontstaan of er plotseling inschieten. Pijn in de bil kan uitstraling naar je been of onderrug als gevolg hebben.

Wat is het piriformis syndroom?

Het piriformis syndroom is één van de meest bekende oorzaken van bilpijn. Bij het piriformis syndroom is er sprake van zenuwpijn in de bil. De piriformis is een diepe bilspier die tegen een zenuw in de bil kan drukken. Het piriformis syndroom is een veelgenoemde oorzaak van ischias: een uitstralende zenuwpijn in je bil of je been. Deze klachten worden ook wel eens aangezien voor een hernia. Maar dat is het dan niet.

De oorzaken van bilpijn

Bilpijn kan verschillende oorzaken hebben:

• Overbelasting
  • Afgeleide pijn uit de rug of het SI gewricht
  • Het piriformis syndroom
  • Een afgeleide van een hamstringblessure
  • Een slijmbeursontsteking
  • Een peesontsteking
  • Verminderde beweeglijkheid van de rug, het SI gewricht of de heup
  • Heupjicht, ook wel ischias genoemd
  • Bekkenbodemproblemen
  • Gebroken stuitje
  • Scheefstand stuitje

De symptomen van bilpijn

Er zijn verschillende klachten die je kunt ervaren wanneer er sprake is van bilpijn:

• Pijn bij het zitten
  • Pijn bij liggen en lopen
  • Pijn in de onderrug
  • Pijn in het midden van je bil met soms uitstraling naar de achterzijde van je been
  • De pijn verergert bij draaiingen in de heup
  • Moeite met draaien in bed
  • Moeite met opstaan

Wat kan Praktijk Pietersen voor je betekenen?

Met bilpijn of het piriformis syndroom kun je terecht bij een fysiotherapeut. De fysiotherapeuten van Praktijk Pietersen kijken naar de meest geschikte behandeling in jouw situatie. Algemene fysiotherapie en Dry Needling geven ondersteuning bij bilklachten. Meer weten over onze mogelijkheden of direct een afspraak maken? Neem dan contact met ons op.