Indicatielijst Acupunctuur

Er zijn maar weinig klachten die je niet met acupunctuur kunt behandelen of verlichten. Hieronder staat een lijst met klachten waarvoor een behandeling acupunctuur een goed alternatief is voor de reguliere geneeswijze:

Hoofd: hoofdpijn, migraine, lokale haaruitval, aangezichtspijn, duizeligheid (bijvoorbeeld Meniere), zwaar gevoel in het hoofd.

Slijmvliezen: chronische verkoudheid, voorhoofdsholteontsteking, bijholte ontsteking.

Oor: oorpijn / ontsteking, oorsuizen / ruisen, bepaalde gevallen van doofheid.

Oog: ontstoken ogen, tranende ogen, droge ogen, branderige ogen, wazig/vlekken zien.

Mond: tandvleesproblemen, kiespijn, aften, slechte adem, bittere smaak in de mond, droge mond, verhoogde speekselvloed, koortsuitslag.

Keel: schildklieraandoeningen, heesheid, keelpijn, spraakproblemen, brok in de keel.

Luchtwegen: verkoudheid allergische verkoudheid, hooikoorts, hoest, kortademigheid, astma, bronchitis, hyperventilatie.

Borst: spanning op de borst, vol gevoel van de borst, pijn op de borst, hartkloppingen, angina pectoris, opgezette pijnlijke flanken.

Buik: buikkrampen, buikrommelingen, buikpijn, opgezette buik.

Maag/darm: misselijkheid, slechte eetlust, overgeven, zuurbanden, oprispingen / opboeren, maagpijn, galaandoeningen, diarree, obstipatie, aambeien.

Gynaecologie: menstruatieklachten, premenstruele klachten (PMS), overgangsklachten, gespannen en pijnlijke borsten, bepaalde vormen van onvruchtbaarheid, witte vloed (leukorrhea).

Urinewegen: urineweginfectie, incontinentie, onvruchtbaarheid, impotentie, blaas / nierstenen, vroegtijdige / nachtelijke zaadlozingen, prostaatklachten.

Gewrichten: stijfheid, pijnklachten, bewegingsbeperkingen, verstuikingen, artrose, reumatische aandoeningen, gewrichtsontstekingen slijmbeursontsteking, spieren/pezenpijnklachten, krachtvermindering, trillingen, krampen, nek- en rugklachten, tenniselleboog, fibromyalgie (spierreuma)

Ledematen: koude ledematen, zwaar gevoel, vochtophoping (oedeem).

Zenuwstelsel: hernia, doof gevoel, zenuwontsteking (neuralgie), zoals:

• intercostaalneuralgie (zenuwpijn tussen de ribben.
  • Ischias
  • neuralgie na gordelroos.

Huid: transpiratieproblemen, jeuk, droge huid, eczeem, acne, koortsblaasjes, gordelroos, psoriasis, steenpuisten, zweren.

Mentale stoornissen: slaapstoornissen, veel dromen, hyperventilatie, rusteloosheid, angst, flauwvallen, epilepsie, dwangmatig huilen/lachen, depressiviteit, snel schrikken, vergeetachtigheid, anorexia nervosa, lusteloosheid, gebrek aan energie, algehele zwakte, overspannenheid, stress, burn-out.

Interne klachten: bloedarmoede, kouwelijkheid, doorbloedingproblemen hoge bloeddruk, lage bloeddruk.

Allergieën: allergische verkoudheid, hooikoorts, astma/bronchitis, allergie voor onder andere:

• voedsel
  • huisstofmijt
  • huisdieren
  • pollen.

Verslavingen: rookverslaving, eetverslaving, alcohol-verslaving, drugsverslaving.

Kinderziekten: hoest, verkoudheid, astma, bronchitis, keelontsteking, darmklachten, buikpijn, bedplassen, slaapproblemen, tanden krijgen, eczeem, oorpijn / ontsteking

Blessures: whiplash (zweepslag), spierscheuring