Een Dry Needling behandeling in is een speciale behandelmethode van de fysiotherapeut. Spieren worden aangeprikt met een acupunctuurnaald en raken op die manier snel en langdurig ontspannen. Dry Needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald. Er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Dry Needling: niet hetzelfde als acupunctuur

De theoretische achtergrond van acupunctuur is anders dan die van de Dry Needle therapie. Ook worden er bij acupunctuur vaak meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en het hele lichaam beïnvloeden. Gedurende een Dry Needling behandeling wordt meestal één naald tegelijk gebruikt, waarmee kortdurend de spier wordt geprikkeld. Deze therapie werkt dus plaatselijk. Dry Needling werkt op specifieke punten zgn. ‘triggerpoints’ en is geen energetische behandeling zoals acupunctuur. Voor meer informatie over triggerpoints zie ‘triggerpointmassage’.

Wat doet de fysiotherapeut bij Dry Needle therapie?

De fysiotherapeut analyseert  door een intake en gericht onderzoek je klachten. Daarna worden de spieren, die de pijn veroorzaken, nader onderzocht. In die spieren wordt specifiek naar aanwezigheid van triggerpoints gekeken. Precies die plaatsen zal de fysiotherapeut gaan behandelen om ontspanning te krijgen.

Waar richt de Dry Needle behandeling zich op?

De Dry Needling behandeling in Apeldoorn is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Je krijgt oefeningen en gerichte adviezen om herhaling van klachten te voorkomen.

Is het een pijnlijke behandeling?

Het inbrengen van het naaldje voel je bijna niet. Als de juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft kortdurend een gevoel van kramp. Daarna ontspant de spier zich direct en beweeg je makkelijker en met minder pijn. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid / stijf aan, maar dat is van korte duur.

Geen extra kosten!

De Dry Needling behandeling is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling.

Alle fysiotherapeuten in onze praktijk in Apeldoorn, die deze methode toepassen, hebben speciale scholing gevolgd en voldoen aan alle eisen om het veilig en kundig uit te voeren.